KERESKEDELMI SZÁLLÁSHELYEK
Ügyindítás:
Szálláshely-üzemeltetési tevékenység bejelentése abban az esetben szükséges, ha a magánszemély, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaság Berekfürdő illetékességi területén szálláshely-szolgáltatási tevékenységet kíván végezni. Szálláshely-szolgáltatásnak minősül az üzletszerű gazdasági tevékenység keretében rendszerint nem huzamos jellegű, éjszakai ott tartózkodást, pihenést is magába foglaló tartózkodás céljára szálláshely nyújtása és az ezzel közvetlenül összefüggő szolgáltatások nyújtása. A szálláshely-szolgáltatási tevékenység szálloda, panzió, kemping, üdülőháztelep, közösségi szálláshely, egyéb szálláshely, magánszálláshely típusú szálláshelyen folytatható. Nem kell szálláshely-szolgáltatási bejelentést tenni lakásbérlet, házbérlet, albérlet esetén.
Szálláshely-típusok (egy szálláshelyen csak egy típusú szálláshely-üzemeltetési tevékenység folytatható):
a) Szálloda: Az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített szálláshelytípus, amelyben a szálláshely és reggeli szolgáltatása mellett egyéb szolgáltatásokat is nyújtanak a szálláshely-szolgáltatás keretében, és ahol a hasznosított szobák száma legalább tizenegy.
b) Panzió: Az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített szálláshelytípus, amelyben a szálláshely szolgáltatása mellett a reggeli szolgáltatás kötelező, és ahol a hasznosított szobák száma legalább hat, de legfeljebb huszonöt, az ágyak száma legalább tizenegy.
c) Kemping: az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített, külön zárt területen működő szálláshelytípus, amelyben szállás céljából a vendégek és járműveik számára elkülönült területet (a továbbiakban: területegység), illetve üdülőházat (a továbbiakban együtt: lakóegység) és egyéb kiszolgálólétesítményeket és szolgáltatásokat [így különösen: tisztálkodási, mosási, főzési, egészségügyi célokat szolgáló vizesblokk, energiaellátás, digitális információ (WIFI), portaszolgálat] biztosítanak, és amely legalább kilenc lakóegységgel rendelkezik.
d) Üdülőháztelep: Az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, közművesített területen létesített szálláshelytípus, amelyben a vendégek részére a szállást különálló épületben vagy önálló bejárattal rendelkező épületrészben (üdülőegységben) nyújtják, amennyiben az e célra hasznosított szálláshelyek száma eléri a hármat, függetlenül a szobák vagy ágyak számától.
e) Közösségi szálláshely: Az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített szálláshelytípus, amelyben az egy szobában található ágyak külön-külön is hasznosításra kerülnek, s ahol az e célra hasznosított szobák száma legalább három, az ágyak száma legalább tizenkettő.
f) Egyéb szálláshely: Nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített épületben, de szálláshely-szolgáltatási céllal és nem magánszemély vagy nem egyéni vállalkozó által hasznosított, önálló rendeltetési egységet képező épületrész, ahol az egy szobában található ágyak külön-külön is hasznosításra kerülhetnek, illetve a szobák száma legfeljebb huszonöt, és az ágyak száma legfeljebb száz.
g) Magánszálláshely: Az a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, magánszemély vagy egyéni vállalkozó által hasznosított lakás vagy üdülő, illetve azok egy lehatárolt részének és hozzátartozó területének hasznosítása, ahol a szobák száma legfeljebb nyolc, és az ágyak száma legfeljebb tizenhat.
h) Nyaralóhajó-szálláshely: Az a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 87. § 29a. pontja szerinti nyaralóhajó, amelyet a víziközlekedés rendjéről szóló rendelet szerint nyaralóhajózásra kijelölt vízterületen nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából üzemeltetnek, de szálláshely-szolgáltatási céllal hasznosítanak, és ahol az e célra hasznosított nyaralóhajó belsejében kialakított, ággyal rendelkező lakóegységek száma legalább kettő, az ágyak száma minimum négy, befogadóképessége a nyaralóhajó személyzetével együtt legfeljebb 12 fő.
A szálláshely-szolgáltatói tevékenység megkezdése:
Aki Berekfürdő közigazgatási területén szálláshely-szolgáltatási tevékenységet kíván folytatni, köteles az erre irányuló szándékát a jegyzőnek bejelenteni.
A szálláshely-szolgáltatás olyan szálláshelyen folytatható, amely rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel valamint érvényes szálláshely-minősítéssel.
A szálláshely-minősítés:
A szálláshely-szolgáltató a szálláshely üzemeltetési tevékenység bejelentését megelőzően, valamint az első minősítést követően háromévente köteles a szálláshely-minősítő szervezet vizsgálatát és értékelését kérni, a szálláshelytípusra vonatkozó követelményekhez igazodó minőségi fokozatba sorolás érdekében.
A szálláshely-minősítő szervezet jogszabályban meghatározott feladatait a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Nonprofit Kft. (címe: 1011 Budapest, Szilágyi Dezső tér 1. email: ugyfelszolgalat@szallashelyminosites.hu) látja el.
A szálláshely-minősítési eljárás szabályai minőségi, műszaki és szolgáltatási szempontrendszere a szálláshely-minősítő szervezet elektronikus felületén kerülnek közzétételre, mely alapján a szálláshely-minősítő szervezet vizsgálja különösen a szálláshely műszaki állapotát és felszereltségét illetve a nyújtott szolgáltatások színvonalát. Erről bővebb tájékoztatás a https://szallashelyminosites.hu/weboldalon található.
A szálláshely-szolgáltatásnak folyamatosan meg kell felelnie a minősítéskor megállapított követelményeknek.
A 2021. december 31-én már nyilvántartásba vett szálláshelyek esetén az első szálláshely-minősítést szálláshelytípusonként az alábbi időpontig szükséges igényelni a szálláshely-minősítő szervezettől:
a) szálloda szálláshelyek esetében 2021. december 31-ig;
b) panzió szálláshelyek esetében 2021. december 31-ig;
c) kemping szálláshelyek esetében 2022. június 30-ig;
d) üdülőháztelep szálláshelyek esetében 2022. június 30-ig;
e) közösségi szálláshelyek esetében 2022. június 30-ig;
f) egyéb szálláshelyek esetében 2024. január 1-ig;
g) magánszálláshelyek esetében 2024. január 1-ig.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban történő regisztráció:
A szálláshely-szolgáltatónak elektronikus úton kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (továbbiakban: NTAK) regisztrálnia. A regisztrációt, továbbá a korábban regisztrált adatok módosítását és törlését is a szálláshely-szolgáltató köteles elvégezni. A regisztrációs folyamat teljes mértékben elektronikus, amelynek pontos lépéseiről részletes információkat és további segítségeket az NTAK információs oldalán találnak: https://info.ntak.hu/.
Az új rendszer bevezetésével a szálláshely-szolgáltatók digitálisan, szálláshelykezelő szoftver használatával tudják teljesíteni az előírt adatszolgáltatási kötelezettségüket. A kevesebb, mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyeknek a turisztikai ügynökség ingyenesen biztosít szoftvert. A több mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek olyan szoftverek közül választhatnak, melyek alkalmasak az NTAK részére történő adatszolgáltatás teljesítésére. Az adatszolgáltatásra kizárólag az NTAK-kal kommunikálni képes szálláshelykezelő szoftverek alkalmasak. A megadott feltételeknek megfelelő szálláshelykezelő alkalmazások a https://info.ntak.hu/ oldalon tekinthetőek meg.
Az NTAK adatszolgáltatási kötelezettség a szálláshely-szolgáltatói tevékenység megkezdésétől annak befejezéséig, minden napra vonatkozóan fennáll, függetlenül attól, hogy az adott szálláshely éppen nyitva volt-e vagy sem, fogadott-e vendéget vagy sem.
A jegyző a minősítéssel rendelkező szálláshelyekről a kérelem benyújtását követően igazolást ad ki, továbbá a tevékenység megkezdéséről az igazolás megküldésével értesíti a jogszabály szerint hatáskörrel rendelkező egyéb hatóságokat, szakigazgatási szerveket.
A szolgáltató Vásárlók könyvénekrendszeresítésére köteles, melyet a használatba vétel előtt a jegyző hitelesít.
Eljárásra jogosultak köre:
Az ügyfél (szálláshely-szolgáltató) vagy az ügyfél törvényes képviselője vagy meghatalmazottja.
A lehetséges jogkövetkezmények:
A szálláshely-szolgáltatás kizárólag az erre vonatkozó bejelentés megtételét követően folytatható, valamint a szálláshelynek folyamatosan meg kell felelnie a vonatkozó Korm. rendeletben meghatározott követelményeknek. Hatóságunk a szolgáltatások felügyeletét ellátó hatóságként is eljár, ennek keretében ellenőrzi a szálláshely jogszabályi és hatósági előírásoknak megfelelő működését, jogsértés feltárása esetén jogkövetkezményeket állapíthat meg.
Ügyintézési határidő:
Az ügyintézési határidő a bejelentésnek az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik, az ügyintézési határidő 8 nap.
Benyújtandó dokumentumok:
A szálláshely-szolgáltatási tevékenységgel kapcsolatos bejelentés – az elektronikus ügyintézésre kötelezettek számára – elektronikus úton az Elektronikus Önkormányzati Portálon keresztül nyújtható be https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap a „Szálláshely-nyilvántartásba vételi kérelem, bejelentés” űrlapon.
Magánszemélyek választhatják, hogy a bejelentést az E-önkormányzaton keresztül, vagy a honlapról letölthető nyomtatványon személyesen vagy postán nyújtják be https://www.berekfurdo.hu/?module=news&action=show&nid=279797.
Bejelentéshez csatolandó dokumentumok:
A bejelentéshez mellékelni kell:
a) nem a kérelmező tulajdonában lévő szálláshely esetében a szálláshely használatának jogcímére vonatkozó igazoló okiratot vagy annak másolatát a tulajdoni lap kivételével,
b) haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a szálláshely-szolgáltató – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okiratot,
c) közös tulajdonban álló szálláshely esetében, ha nem valamennyi tulajdonostárs a szálláshely-szolgáltató, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okiratot,
d) a szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumot,
e) a szálláshely-minősító szervezet által kiadott minősítő dokumentumot,
f) a szálláshely helyszínrajzát, a szobák, ágyak, hasznos alapterület feltüntetésével.
Fizetési kötelezettség:
A szálláshely-szolgáltatás nyilvántartásba vételére irányuló eljárás, adatmódosítással kapcsolatos eljárás valamint megszűnéssel kapcsolatos eljárás nem jár illetékfizetési kötelezettséggel.
Adatváltozás bejelentése:
1.) A szálláshely-szolgáltató a bejelentésben meghatározott adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul köteles írásban jelezni a jegyzőnek, aki az adatokban történt változást a bejelentés alapján a nyilvántartásba bejegyzi.
2.) A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-minősítésben bekövetkezett változást követően, valamint a szálláshely-minősítés megújítása során kiállított dokumentumot haladéktalanul köteles megküldeni a jegyzőnek.
3.) A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban a jogszabály alapján meghatározott természetes személy által végzett regisztráció során megadott adatok változását a szálláshely-szolgáltató a változás bekövetkezését követően, legfeljebb 8 napon belül köteles a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ elektronikus felületén átvezetni.
Benyújtandó dokumentumok:
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység módosításával kapcsolatos bejelentés – az elektronikus ügyintézésre kötelezettek számára – elektronikus úton az Elektronikus Önkormányzati Portálon keresztül nyújtható be https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap a „Szálláshely-nyilvántartásba vételi kérelem, bejelentés” űrlapon.
Magánszemélyek választhatják, hogy a bejelentést az E-önkormányzaton keresztül, vagy a honlapról letölthető nyomtatványon személyesen vagy postán nyújtják be https://www.berekfurdo.hu/?module=news&action=show&nid=279797.
Szálláshely megszűnésének bejelentése:
A szálláshely megszűnését a szálláshely-szolgáltató köteles a jegyzőnek a megszűnést követő nyolc napon belül bejelenteni. A jegyző a bejelentést követően haladéktalanul törli a szálláshelyet a nyilvántartásból.
Benyújtandó dokumentumok:
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység megszűnésével kapcsolatos bejelentés – az elektronikus ügyintézésre kötelezettek számára – elektronikus úton az Elektronikus Önkormányzati Portálon keresztül nyújtható be https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap a „Szálláshely megszűnésének bejelentése” űrlapon.
Magánszemélyek választhatják, hogy a bejelentést az E-önkormányzaton keresztül, vagy a honlapról letölthető nyomtatványon személyesen vagy postán nyújtják be https://www.berekfurdo.hu/?module=news&action=show&nid=279797.
Jogszabályi háttér:
- A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény,
- A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény,
- A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Korm. rendelet,
- Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
Berekfürdő Községi Önkormányzat Adóhatóságának elérhetőségei:
E-mail cím: ado@berekfurdo.hu
Honlap cím: www.berekfurdo.hu
Telefonszám: +36 (59) 519-002
Ügyfélfogadás helye: Berekfürdő Községi Önkormányzat, 5309 Berekfürdő, Berek tér 15.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-16.00 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: BEREKFÜRDŐ KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT,
Témacsoport: Önkormányzati igazgatás,
Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Berekfürdő Községi Önkormányzat Adóhatósága Központi Rendszerben lévő
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: BEREKOZSEG;
HIVATAL TELJES NEVE: Berekfürdő Községi Önkormányzat
KRID: 138375759